Hae tästä blogista

maanantai 30. tammikuuta 2012

Taskarit eivät menetä suosiotaan

Viime vuoden myydyimmät käännetyt sarjakuvat näyttävät tältä. Varsin yksitoikkoinen lista, vai mitä sanotte:

Sija, Julkaisu, Myynti kpl
1, Walt Disney: Aku Ankan Taskukirja 377: Seitsemän meren kauhu (tupla), 79 400
2, Walt Disney: Aku Ankan Taskukirja 373: Umpijäässä (tupla), 67 800
3, Walt Disney: Aku Ankan Taskukirja 381: Kolmoiselämää (tripla), 58 000
4, Walt Disney: Aku Ankan Taskukirja 374: Valiojoukko, 55 000
5, Walt Disney: Aku Ankan Taskukirja 378: Muistin varassa, 54 100
6, Walt Disney: Aku Ankan Taskukirja 375: Tuplanolla ja armoton ajojahti, 52 800
7, Walt Disney: Aku Ankan Taskukirja 379: Rantakirppu, 51 300
8, Walt Disney: Aku Ankan Taskukirja 376: Aikahyppy, 48 200
9, Walt Disney: Aku Ankan Taskukirja Teema 26: Kultakuume, 46 200
10, Walt Disney: Aku Ankan Taskukirja 380: Jättiyllätys, 44 700
11, Walt Disney: Aku Ankan Taskukirja 382: Näköalapaikka, 41 400
12, Walt Disney: Aku Ankan Taskukirja Teema 25: Munaajan veljenpoika, 41 200
13, Walt Disney: Aku Ankan Taskukirja Teema 27: Pehmeä paketti, 38 900
14, Walt Disney: Aku Ankna Taskukirja 384: Rahat mielessä, 38 500
15, Walt Disney: Aku Ankan Taskukirja 383: Tuplanolla ja Amorin nuolet, 37 400
16, Walt Disney: Taskarin sankarit 1: Agentit asialla, 36 900
17, Walt Disney: Taskarin sankarit 2: Oikeuden puolustajat, 30 500
18, Walt Disney: Taskarin sankarit 3: Etsivä löytää, 30 500
19, Walt Disney: Taskarin sankarit 4: Kaukana kotoa, 27 500
20, Walt Disney: Hyvä Ankka joulun tuopi (uusintapainos), 16 500

12 normaalia taskaria, kolme teemanumeroa sekä neljä Taskarin sankarit- erikoisnumeroa. Kaikki viime vuoden taskarit siis pääsivät listalle, mikä kertoo varsin korutonta kieltä Suomessa myytävästä sarjakuvasta. Top20 mahtuu näiden lisäksi vielä Hyvä Ankka joulun tuopi- kirja, joka kokoaa Carl Barksin parhaat joulutarinat.

Mielenkiintoista on muuten, että tämän vuoden ykkönen - AATK 377: Seitsemän meren kauhu - olisi edellisen vuoden listalla selviytynyt vasta sijalle 8. Toki vuosi 2010 oli Taskarin juhlavuosi, jolloin markkinointiinkin varmasti käytettiin enemmän varoja kuin yleensä. Ehkä tämä osittain selittää hurjan laskun levikissä...

Ei kommentteja: